havadurum

İkinci Troya; Maydos

2862

1950’li yıllara kadar ‘Maydos’ olarak bilinen Eceabat’ta bulunan Kilisetepe Höyüğü’ndeki kazı çalışmaları Maydos Kazı Başkanı Doç. Dr. Göksel Sazcı başkanlığında devam ediyor. Çalışmalar sırasında, M.Ö 3000 ve 2000’e ait buluntulara ulaşıldı. 2010 yılında başlanılan çalışmalarda yaz döneminde Tunç Çağının M.Ö 2000’den M.Ö. 1000’e kadar olan Savunma Sanayi Sistemleri inceleniyor. Kazı ziyaretine CHP Genel Başkan Yardımcısı Çanakkale Milletvekili Av. Muharrem Erkek ile eşi Özen Algönül Erkek, Almanya’dan Çanakkale’ye gelen misafirleri Elif Aksabun ve Avusturya Anıtlar ve Müzeler Genel Müdürlüğü Müsteşarı Murat Yaşar katıldı. Eceabat ilçesinin tam merkezinde yer alan Kilisetepe Höyüğü Kazı Başkanı Doç. Dr. Sazcı, gazetemiz Çanakkale OLAY’a kazı hakkında bilgilendirmede bulundu. Doç. Dr. Sazlı, çalışmalara 2010 yılında başladıklarını ve her yıl 2-3 ay çalıştıklarını söyledi. Sazcı, çalışmaların 15-20 kişilik bir ekiple sürdürüldüğünü belirtti. CHP Çanakkale Milletvekili Erkek ise, Kilisetepe Höyüğü’ndeki kazı çalışmalarının önemli olduğunu ve desteklenmesi gerektiğini söyledi. Avusturya Anıtlar ve Müzeler Genel Müdürlüğü Müsteşarı Murat Yaşar, tipik bir Türk kazısı incelediklerini ve sonraki aşamasında, ziyarete açılması konusunda gerekli yardımı yapabileceğini söyledi.

“Çalışmalar sırasında ulaşabildiğimiz dönemler, M.Ö 3000 sonu ve 2000 başı”
Bu yılki çalışmaların 13 Temmuz tarihinde başladığını ve Eylül ayının ortalarında son bulacağını söyleyen Doç. Dr. Göksel Sazcı; “Kilisetepe Höyüğünde kazı yapmaya 2010 yılında başladık, bu yıl 9’uncu sezonumuza devam ediyoruz. Burada her yıl ortalama 2-3 ay çalışıyoruz. Çalışmalarımız sırasında en erken ulaşabildiğimiz dönemler, M.Ö 3000 sonu ve 2000 başı ile günümüze kadar uzanan bir yerleşim var. Çalışmalarımızı 15-20 kişilik ekiple sürdürüyoruz. İçlerinde yüksek lisans doktora öğrencisi, uzmanlar ve normal öğrencilerle çalışmalarımıza devam ediyoruz. Çalışmalara 13 Temmuz’da başladık ve Eylül ayının ortalarına kadar çalışmalarımızı sürdürmeyi planlıyoruz” dedi.

“Bu yılki çalışmalarımızda Savunma Sanayine önem verdik”
Bu yılki çalışmalarda Savunma Sanayine önem verdiklerini ve erken demir çağına inmeyi amaçladıklarını söyleyen Sazcı; “Bu yılki çalışmalarımızda Savunma Sanayine önem verdik ve erken demir çağına inmeyi hedefliyoruz. Yani M.Ö 2000’in sonu ve tunç çağının M.Ö 2000 1000’e kadar olan savunma sanayi sistemlerini inceliyoruz. Şuan daha kazı başlangıcındayız, önceki dönemdeki çalışmalarımızın üzerini örten toprakları ayıkladık, otları temizledik ve önceki dönem bıraktığımız konuma getirdik. Burada kısmen surları açmaya başladık, savunma duvarlarını açmaya başladık. Biraz yukarıda da çok yakın dönemin buluntuları karşımıza çıkıyor, onların üzerinde de çalışmalarımızı sürdürüyoruz. Henüz, hedeflediğimiz buluntulara ulaşamadık, onlara Ağustos ayı içerisinde ulaşırız. Yani toprağın altında ne olduğunu bilemiyoruz. Bizim hedefimiz, savunma sistemini daha iyi anlayabilmek ve Trak’ların buraya nasıl ve ne şekilde göç ettiklerini araştırabilmek” dedi.

“Buradaki kazı çalışmaları çok önemli ve kesinlikle desteklenmeli”
Kilisetepe Höyüğü’nde yapılan kazı çalışmalarının Çanakkale ve insanlık tarihi açısından çok önemli olduğunun söyleyen Milletvekili Muharrem Erkek; “Bugün yanımızda Avusturya Viyana’dan gelen önemli bir restoratör olan Murat Yaşar var.  Kendisi de Troya kazılarında uzun yıllar çalıştı. Maydos Kilisetebesi Höyüğü, çok önemli ve Troya ile ilişkileri olan bir yer. Troya Boğazın girişinde, Maydos boğazın içinde. Burada önemli kalıntılar çıkıyor. Buradaki kazı çalışmaları çok önemli ve kesinlikle desteklenmeli. Çanakkale açısından da, insanlık tarihi açısından da çok önemli bir yer olduğu için burayı ziyaret ettik. Burada çok değerli bilgiler edindik. Gelibolu Yarım Adası çok önemli ama Kilisetebesi Höyüğü, Gelibolu Yarım Adası’nın en büyük höyüğü. Burası o açıdan da büyük önem taşıyor. Arkeoloji çalışmalarının, tarihi ayağa kaldırdığı için çok önemli olduğunu düşünüyorum. Önümüzdeki hafta da Troya Kazı Başkanı Prof. Dr. Rüstem Aslan ile birlikte Troya’yı ziyaret edeceğiz” dedi.

“Kilisetepe Höyüğü’nün sonraki aşamalarında istenildiği zaman yardıma hazırız”
Avusturya Anıtlar ve Müzeler Genel Müdürlüğü Müsteşarı Murat Yaşar ise, tipik Türk kazı çalışmalarının çok önemli gayretler ile yapıldığını söyleyerek; “Burada tipik bir Türk kazısı ziyaret ettik ve gerçekten ‘Bravo’ demek istiyorum. Çünkü Göksel hoca ve eşi kendi hayatlarından, kendi tatillerinden, kendi zamanlarından ödün vererek bilim uğruna çalışıyorlar. Burada çok önemli bilgiler aldık Çanakkale açısından. En azından Eceabat’ın eskiden Maydos olduğunu öğrendik. Tabi kazı, daha uzun yıllar süreceğe benziyor. Burası büyük bir höyük ve az bir bölümü açılmış. Tabi bu da maddi orantılara bağlı olarak işliyor. Tarihe ve turizme kazandırılması açısından Kilisetepe Höyüğü’nün önemli bir yer olduğunu düşünüyorum. İlk olarak kazıların ve araştırmaların bitmesi gerekiyor. Daha sonra da ziyaretçilere açılması konusunda yeni projelerin geliştirilmesi lazım ki bu projelerde ziyarete açıldıktan sonra eserlere zarar verilmemesi konusunda da projelerin geliştirilmesi gerekiyor. Çünkü burayı yüzlerce, binlerce insan ziyaret edecek. Buradaki araştırmalar bitsin, restorasyon konusunda ve ziyarete açılması konusunda istenildiği zaman yardıma hazırız. Tabi bir Çanakkaleli olarak istenildiği hizmeti seve seve yaparım. Çok beğendim ve çok önemli bir höyük. Aslından önemli bir diğer yanı da, bu höyüğün bozulmadan bugüne kadar gelmiş olması” ifadelerini kullandı.